mandag 31. mai 2010

sluttvurdering i produksjon/produktutvikling

Lag et produkt til vurdering.

Kompetansemål:
• planleggje, gjennomføre og vurdere eige grunnleggjande arbeid med ulike råvarer
• bruke materiale på økonomisk måte
• bruke verktøy, materiale og teknikkar på føremålstenleg og forsvarleg måte

• lage og bruke arbeidsteikningar, skisser og annan visuell informasjon
• kvalitetssikre bruk og oppbevaring av blomster og andre råvarer i eigen produksjon
• definere kriterium for kvalitet og vurdere kvaliteten av eige arbeid
• presentere og dokumentere produksjonsprosess og produkt, visuelt og verbalt og ved hjelp av digitale verktøy

Egne mål:
-Lage et produkt hvor alt er som det skal både teknikk og utseende.
-Ikke bruke mer blomster enn nødvendig(få det du fortjener for pengene)
-Bruke arbeidstegning bedre

Da jeg fikk se hvilke blomster vi hadde å bruke, satte jeg meg ned å tegnet ideskisser. Så valgte jeg ut den jeg ville jobbe videre med, og tegnet en arbeidstegning med antall og hvilke sorter blomster.


Jeg valgte å lage en lav tett bukett, hvor jeg først ville lage en spennende konstruksjon blomstene kunne plasseres i, så jeg laget en rund form med flewi gress, bjørnegress og sølv vikletråd. Dette gjorde det mye lettere å få til formen på selve buketten. Og jeg valgte å bruke gult, hvitt og grønt for å få en fin frisk bukett uten at det ble for mye.
Antallet blomster jeg brukte passet perfekt med de på arbeidstegningen, så det var bra.
og hær ble det ferdige resultatet:



Buketten er dekorativ stil, som vil si at det er ganske mange forskjellige blomster, og det er helheten som skal sees. Proporsjonene er 1del over 1 del under, altså lik over som under(1/1). stilkene ligger i spiral, og det er gode skråsnitt.

Kalkulasjon:
salal 8,- X 5 = 40,-
Flexi 12,- X 7 = 84,-
Plumoses - Asparagus 8,- X 3 = 24,-
Bjørnegress 2,- X 4 = 8,-
Steelgras 5,- X 2 = 10,-
Iris 25,- X 4 = 100,-
Ornithogalum 15,- X 3 = 45,-
Gerbera 25,- X 1 = 25,-
Rose - Rosa 25,- X 5 = 125,-
Marikåpe - Alcemille 15,- X 3 = 45,-
Bladlilje - Hosta 25,- X 3 = 77,-
Total: = 581,-

Egenvurdering:
Jeg synes det var en veldig grei sluttvurderingsoppgave, at vi fikk velge helt selv. Vi fikk mange fine blomster, så det var mye fint vi kunne lage med dem.
Men jeg ble ganske fornøyd med selve produktet. Jeg følte jeg klarde å lage litt ekstra iforhold til en vanlig lav tett bukett, ved at jeg laget den konstruksjonen. Også ved å trekke stråene over tilslutt ga noen brutte linjer og gjorde den litt mer interessant.
Så i allt er jeg veldig fornøyd.

1 kommentar: